Tempoh Angkut Baki Lebih 10 Juta Tan Bauksit Perlulah Di Tetapkan !


KUANTAN: Kerajaan Persekutuan perlu menetapkan tempoh bagi memastikan bauksit yang masih berbaki lebih 10 juta tan itu dapat diangkut dan diselesaikan dalam jangka masa ditetapkan.

Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh berkata, sekiranya tiada tempoh tertentu ditetapkan, pastinya warga Kuantan akan  berterusan berdepan dengan bencana pencemaran.

"Saya lihat tiada tempoh masa yang di tetapkan. Adakah ia bermaksud warga Kuantan akan berterusan berhadapan dengan bencana pencemaran nanti?," katanya.

Fuziah berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang akan menarik balik penyitaan stok bauksit lebih 10 tan di negeri ini.

Menurutnya, awal moratorium pada Januari 2016, stok bahan mineral itu yang berada di pusat penyimpanan dianggarkan berjumlah 5.4 juta tan.

Jelasnya, kemudian setelah itu didapati 5.8 juta tan stokpile telah dieksport sehingga bulan julai 2017 sedangkan stokpile asal tidak juga berkurangan.

"Pada waktu itu, SPRM masuk dan terus menyita stokpile kerana terbukti telah berlaku aktiviti 'korek bauksit haram' dan aktiviti korek sambil angkut stokpile sewaktu dlm tempoh moratorium.

"Kini jelas jumlah stokpile yang 10 juta tan hari ini ialah stokpile tambahan (haram) yang di korek ketika sewaktu moratorium sedang berlangsung.

"Jumlah stokpile haram ini dua kali ganda dari stokpile asal. Kini stokpile haram ini pula nak di benarkan  untuk diangkut dan  dieksport," katanya.

Fuziah berkata, mengikut graph trend  itu, stokpile haram kali yang kedua ini mungkin dijangkakan akan meningkat menjadi 20 juta tan sekiranya tidak diperketatkan undang-undang.

"Jumlah itu  dua kali ganda dari jumlah stokpile haram yang pertama? Anda fikir bagaimana? Boleh kah nanti pihak yang dipertanggungjawabkan untuk mengawal selia bertindak secara telus dan rasuah dapat dielakkan?

"Bagaimana sekiranya berlaku lagi 'korek sambil angkut' stokpile?," soalnya.

Kelmarin, SPRM dalam satu kenyataan akan menarik balik penyitaan stok bauksit lebih 10 juta tan di Pahang selepas kerajaan bersetuju memperkenalkan satu peraturan baharu mengekang perlombongan mineral itu.

Peraturan baharu itu dipersetujui Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE), Jabatan Geosains dan Mineral serta kerajaan negeri bagi mengekang isu perlombongan bauksit secara tidak sah yang menyebabkan pencemaran alam sekitar dan kerugian kepada hasil kerajaan negeri. #sumber
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==