Pengumuman SPRM, GERAM Gesa "Kesilapan Berulang" Di Elakkan !


KUANTAN: NGO Gerakan Rakyat Hentikan Pencemaran Bauksit (GERAM) mendakwa pengumuman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menarik semula penyitaan 10 juta tan stockpile bauksit di Kuantan bakal menghantui semula penduduk jika tidak ada langkah-langkah kawalan berkesan diambil.

"Sepanjang tempoh moratorium ini kehidupan penduduk sekitar amat selesa sekali selepas melalui tempoh yang penuh dengan kesengsaraan akibat daripada sikap haloba para peniaga bauksit"

"Tiada lagi persekitaran yang kotor, berdebu serta gangguan jalanraya yang menakutkan. Suasana ini bakal berubah sekiranya kerajaan tidak bersungguh-sungguh untuk menyediakan satu mekanisme berkesan bagi mengawal kegiatan perlombongan dan pengangkutan sekiranya aktiviti bauksit diteruskan", kata kenyataan media yang diedarkan semalam.

"Dicadangkan supaya kerajaan negeri dan agensi-agensi yang terlibat duduk berbincang bersama-sama dengan wakil penduduk dan pengusaha bauksit bagi mencari jalan menang-menang supaya segala kelemahan yang ada di masa lalu dapat diatasi dengan baik".

"Selagi tiada sebarang penambahbaikan dan pengenalan SOP yang baharu diperkenalkan, adalah disarankan semua aktiviti berkaitan bauksit tidak diteruskan".

Sementara itu pihak SPRM dituntut untuk mengumumkan samada terdapat unsur rasuah dalam aktivit bauksit sebelum ini dan tindakan mendakwa mereka yang terlibat perlu disegerakan.

Cadangan supaya satu aku janji dibuat oleh semua yang terlibat dengan aktiviti bauksit dibimbangi hanya merupakan satu janji kosong serta tidak mampu mengekang sebarang unsur rasuah daripada berlaku dimasa akan datang, kata kenyataan itu lagi. #pdonews
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==